Gebruik het MENU  icoon rechtsboven om de inhoudsopgave te openen en de gewenste pagina te kiezen 


Dordrecht door de ogen van ...

Dordrecht is bijzonder dichtbij en in dit Maggezien vertelt Peter Paul van der Hout over zijn platenzaak Velvet, bierfestival Schuim en een nieuw concept dat in het nieuwe jaar, haar deuren opent op de Voorstraat Noord.

Wie:

Peter Paul van der Hout


Wat:
Eigenaar platenzaak Velvet, initiatiefnemer bierfestival Schuim & Het Magazijn.

21 jaar geleden nam Peter Paul van der Hout platenzaak Simpele Fons aan de Grote Spuistraat over. Met een verhuizing naar de Vriesestraat kwam ook Edwin van der Hout fulltime in dienst, en werd Simpele Fons omgedoopt tot Velvet Music. Dat het ondernemersbloed kruipt waar het niet gaan kan resulteerde 3 jaar geleden in Bierfestival Schuim, als ook een nieuw concept dat begin 2018 realiteit wordt. Een verhuizing van Velvet Music, naar een verzamelpand op de Voorstraat, brengt kunst, cultuur, horeca, analoge fotografie en muziek samen in de nieuwste huiskamer van Dordrecht: 'Het Magazijn'.    


 Waar komt jouw passie voor muziek vandaan?

 "Ik kom eigenlijk uit een nest waar muziek helemaal niet gestimuleerd werd. Mijn ouders waren allebei mensen die radio aanzetten, maar nooit plaatjes kochten of concerten bezochten. Ik heb het dus zelf moeten ontwikkelen. En misschien is dat wel begonnen doordat ik al op jonge leeftijd, een aantal keer, in het ziekenhuis heb gelegen voor een operatie. Ik was alleen maar naar muziek aan het luisteren."

 

 Geldt dat ook voor je broer Edwin, hoe hij uiteindelijk betrokken geraakt bij de zaak?

 "Hij heeft het, omdat ik de oudere broer ben, ook een beetje van mij. Eigenlijk ben ik de zaak begonnen en werkte hij op zaterdagen en tijdens vakanties in de eerste vijf jaar. Ik heb hem pas na vijf jaar fulltime in dienst kunnen nemen."

 

  Wat voor zaak was de winkel die je overnam in 1996?      

"De zaak die ik overnam bestond al sinds 1973, heette Simpele Fons en zat op de Grote Spuistraat 7 en was begonnen als stripboekenwinkel. Later werden er platen verkocht en daarna natuurlijk ook cd’s. De eigenaar werd rond '94 ernstig ziek en vroeg of ik de zaak wilde overnemen. Omdat hij wist dat ik een platenzaak wilde runnen. Ik wilde weg uit de Grote Spuistraat. Er was veel leegstand, geen leuke andere winkels, die bij ons paste. In de Vriesestraat vond ik een pand dat mij aansprak qua grootte. Het was eigenlijk een toevalstreffer, later werd de Vriesestraat een hippe straat." 

 

  Waarom werkt het om een fysieke platenzaak in een stad als Dordrecht te hebben

 "De Dordtenaren kijken al 21 jaar tegen onze koppen aan. We weten wat van muziek, we hebben goed contact met mensen en we hebben ook een geluk dat we niet zoveel concurrentie meer hebben. Want dat was natuurlijk een jaar of tien geleden wel anders, en twintig jaar geleden al helemaal. Op de een of andere manier hebben wij toch de strijd gewonnen met grote ketens, die altijd maar aan het zoeken waren naar nieuwe dingen. Wij zijn bij onze muziekpassie gebleven. Geen kaartjes voor zwembaden, geen batterijen en fotoboeken. Simpelweg muziek verkopen. En ik denk dat  dat onze redding geweest. Het is soms ook het leggen van lijntjes. Als jij op een gegeven moment een  paar klanten hebt, die bepaalde genres kopen blijven de  bandnamen  in mijn hoofd hangen. Als er dan  een andere klant die dezelfde bandnamen noemt dan kan ik hem een plaat adviseren, waarvan ik, door die link  weet  dat hij  hem ook  leuk zal vinden. "Er zitten een miljard bandnamen in mijn hoofd. Als ik naar een supermarkt ga vergeet ik drie dingen, als ik het niet opschrijf. Maar muziek, ja, dat is mijn interesse.  Op een gegeven moment ken je de labels en de producers, en kan je aan de hand van het artwork al zien wat voor muziek het is". "

 

Interview 2_107
Interview 2_108

Bierfestival Schuim. Op zondag 24 september alweer de 3e editie. Hoe ben je op dát idee gekomen?

"Er zijn zoals je misschien wel weet aardig wat bierfestivals in Nederland en er komen er steeds meer bij. Die bierfestivals zijn negen van de tien keer in het weekend. En vooral op zaterdag. Aangezien ik een winkel heb, werk ik ook bijna altijd op zaterdag. Dus een paar van mijn vrienden waarmee we regelmatig in café De Tijd op donderdagavond komen, om bier te proeven waren op een zaterdag onderweg naar een groot bierfestival in Ermelo. En terwijl zij onderweg waren met de trein, was er wat jolig sms verkeer over en weer. Waarom gaan jullie eigenlijk naar Ermelo en waarom is er eigenlijk niks in Dordt? Misschien moeten we dat maar eens een keertje gaan doen dan. Ik ben gelijk gaan informeren. Want dat idee gaat in mijn hoofd zitten en dat gaat broeien én ik dacht waarom niet? Wat zou je daarvoor nodig hebben? Hoe gaan we dat aanpakken? Van het een kwam het ander. En hebben we binnen no time een festival uit de grond gestampt. Uit het niets eigenlijk. Gewoon doen! En de jongens met wie ik het organiseer, Rob Verkerk en Alex Oldenziel, waren zeer enthousiast, maar die wilde het nog een beetje afhouden. Zo van dat gaan we nog wel een keer doen, en toen zei ik: "nee, nee, nee. Nu". Ik ben gewoon een vent met een platenwinkel. En bierliefhebber. Je kent intussen zoveel mensen, je trekt aan allerlei touwtjes, je belt eens iemand op. Het was echt gelijk ook een succes. Echt ongelooflijk, want we hoopten gewoon uit de kosten te kunnen komen. Dat was het belangrijkste. "We wilden gewoon een Dordts bierfestival. Zoals de firma Nike ook altijd zegt: ‘Just Do It’. Dat is echt wel mijn credo, als ik het leuk vind en ik er iets in zie, ga ik het gewoon doen. Ga ik op mijn bek, dan ga ik op mijn bek. Vind ik helemaal niet erg". "

 

Dan is er nog een nieuw concept in wording; Het Magazijn, waar is het idee ontstaan?

 "Ik maakte een reisje. Ik stapte een pand binnen en zag voor het eerst dat er meerdere winkels in een pand zaten, en dat liep heel mooi in elkaar over. En de bindende factor was wel de horeca. Een koffieshop annex lunchroom, die was gevestigd op de eerste of tweede etage. Dat was in Barcelona op een dakterras, ingesloten door andere gebouwen, maar ook helemaal met bomen en struiken, dus het gaf een heel rustig landelijk gevoel, terwijl je in hartje Barcelona zit. In het pand werd kleding verkocht, er zat een skatewinkel en een platenwinkeltje. Ik dacht: dit wil ik ook. Het was zelfs nog vóór ik mijn eigen winkel had. "Het idee broeit al heel lang in mijn hoofd. Meer dan 21 jaar. Maar het valt of staat met het pand. Als je geen goed pand hebt, dan krijg je het niet voor elkaar". Of als het te klein is, of er geen buiten is, of geen dakterras. Alles viel af totdat ik via een bekende hoorde dat dit pand op de Voorstraat ‘waarschijnlijk’ beschikbaar kwam. En toen ging het idee weer aanstaan bij mij. We gaan in november al zachtjes proberen op te bouwen, maar dan in januari écht open en knallen. "

 

En wat kunnen we verwachten in Het Magazijn?

 "Ja alle soorten pop-ups zijn mogelijk, want een pop-up is natuurlijk per definitie tijdelijk. Het kan voor drie maanden zijn, het kan voor een jaar zijn. Het kunnen er zelfs meerdere tegelijk zijn, want we hebben voldoende ruimte Het is een best wel grote ruimte. Zo’n 400m2. Er zijn dus dingen mogelijk. Als het maar een beetje past bij het concept. Ik noem maar wat, een wasserette, tsja, het zou kunnen misschien, maar is niet zo handig. Misschien een bordspellenbedrijf of iemand die tassen maakt."

 

Met wie heb je dit concept uitgebouwd?

 "Toen dit mij ter oren kwam, had ik ook gelijk een jonge vent in gedachte, waarvan ik gelijk dacht met hém wil ik dit idee ontplooien. Ik wilde niet per se een doorgewinterde horecaondernemer hebben, maar een jonge nieuwe gast. Dat was Safak Zengin, dat is een jongen die jarenlang op veel plekken in Dordrecht heeft gewerkt. Aangezien ik zelf graag en veel in de horeca vertoef, was hij mij zo goed opgevallen. Door zijn manier van werken; heel klantvriendelijk, wist precies wat hij deed, respectvol naar oudere klanten. Dus ik dacht, ik spreek eens wat met hem af. "Hij was nog aan het afstuderen. En hij was niet enthousiast, hij was laaiend enthousiast. En toen dacht ik: hém moet ik hebben". Hij vond het echt fantastisch en dat zie je ook nog steeds aan hem, dat hij dit concept ook heel erg graag wil. Hij gelooft echt heilig in het concept. Net als ik. Moet ik even bij zeggen dat Safak het samen gaat doen met Fokke. Een super goede twee-eenheid. Zij kennen elkaar al 15 jaar ofzo."

 

"Zoals de firma Nike ook altijd zegt: ‘Just Do It’. Dat is echt wel mijn credo, als ik het leuk vind en ik er iets in zie, ga ik het gewoon doen. Ga ik op mijn bek, dan ga ik op mijn bek. Vind ik helemaal niet erg."

Wat hoop je met dit nieuwe concept voor Dordrecht te betekenen?

 "Het klinkt misschien onbescheiden, maar ik geloof wel dat het heel goed kan zijn voor de stad Dordrecht. "De afgelopen jaren is Dordrecht wel getrakteerd op heel veel nieuwe toffe horeca. Neem Dok, Post, Finn's, Copenhagen en Villa Augustus, dit zijn slechts een paar voorbeelden. Tot een jaar of zeven geleden was het hier echt huilen met de pet op, ik hoop dat wij aan die positieve verandering kunnen bijdragen". Het is de combinatie van horeca met retail en kunst, die heel goed kan zijn voor niet alleen Dordrecht, maar ook voor het stukje Voorstraat Noord. Het kan wel een boost gebruiken en ik denk dat wij daar wel voor kunnen gaan zorgen. Onbescheiden misschien, maar ik denk doordat wij ons daar gaan vestigen, het ook voor andere ondernemers interessant is om zich daar te vestigen."

 

 Een bierfestival en het Magazijn. Als het Magazijn straks opengaat, is jouw ultieme droom dan uitgekomen?

 "Ja tuurlijk. Als je er al ruim twintig jaar mee in je hoofd zit. We moeten nog even afwachten hoe de uitvoering gaat zijn en hoe het er uit komt te zien, maar de verwachtingen zijn goed. Ik ga wel nog een keer met de billen bloot. Want als zelfstandige moet je ook een beetje sparen voor je oude dag. Aangezien je geen pensioen hebt. Ik ben echt wel bereid daar wat pensioengeld in te steken. "Dit moet gewoon lukken. Ik klink nu als een hele oude man, maar dit is het laatste trucje dat ik ga doen als ondernemer, denk ik, want ik ben 46. Dit is wel écht een droom die uit gaat komen." 

Door de ogen van - Peter Paul van der Hout

4/10
Klik op het menu voor inhoud en andere functies.

Gebruik de pijlen aan de zijkant om door het magazine te bladeren.
Loading ...